Här fanns tidigare Boxen. De finns nu på http://www.boxen.la/

Så påverkar träning din mentala hälsa

Fysisk aktivitet, det är bra för kroppen, det är något alla "vet". Men en sak inte alla är medvetna om är att träning kan även vara viktigt för det psykiska välbefinnandet. Du kan med hjälp av träning må bättre mentalt.

På vilket sätt påverkar träning den mentala hälsan?

`

Träning kan se olika ut och det är inte ett måste att det alltid är ett hårt pass på gymmet. Det kan även vara raska promenader i skogen. Det viktiga i det hela är inte vad du gör, utan att du gör. 

Depression

Det finns flera studier som visar på att fysisk aktivitet kan vara ett värdefullt verktyg mot depression. Bland annat har det visat att regelbunden träning är minst lika effektivt som antidepressiva mediciner, i alla fall då det är milda eller måttliga depressioner. 

Ångest

”Gå ut och gå. Demonerna tycker inte om luft. De vill hellre att man ligger kvar i sängen med kalla fötter” var vad Ingemar Bergman sa en gång i tiden. Forskning visar att denna älskade regissör hade helt rätt. Det eftersom att träning kan vara effektivt mot ångestkänslor på samma sätt som mot depression.

Ingemar Bergman sa en gång ”Gå ut och gå. Demonerna tycker inte om luft. De vill hellre att man ligger kvar i sängen med kalla fötter”. Enligt forskning som gjorts så hade faktiskt vår älskade regissör helt rätt!

Stress
Att träning kan motverka stress är också ett faktum. Ofta så kommer stressen med en massa olika symptom. Det kan vara stelhet, orolig mage, halsbränna, sömnsvårigheter, yrsel eller muskelsmärtor och det kan i sin tur leda till mer oro och stress, det blir en ond cirkel av det hela. Träning kan vara ett effektivt sätt att bryta denna cirkel. 

PTSD
Posttraumatiskt stressyndrom, eller PTSD, är en form av ångest som kan uppkomma efter att en personer genomgått ett trauma. Bland annat inkkluderar detta minnesbilder eller så kallade flashbacks från det trauma man har upplevt. Med träning så kan personer som lider av PTSD komma ur dessa jobbiga tankemönster och istället fokusera på något helt annat för en stund.